Notatki dla rodziców:
Specyficzne trudności w nauce matematyki
JAK MOŻEMY POMÓC dziecku ze specyficznymi trudnościami w nauce matematyki? Cz.2
Opracowanie: mgr Joanna Cichocka
matematyk, specjalista w zakresie diagnozy, terapii i edukacji matematycznej
- ukształtowanie psychicznej dojrzałości do uczenia się matematyki
- zrekonstruowanie od podstaw całego systemu wiadomości i umiejętności matematycznych dziecka do poziomu wymaganego w klasie, do której uczęszcza
- trójtorowe oddziaływanie terapeutyczne: terapeuta, nauczyciel, rodzic
- indywidualizacja pracy czyli dostosowanie form, metod i treści do konkretnego dziecka
- polimodalne oddziaływanie czyli angażowanie zaburzonych i prawidłowych funkcji i umiejętności
- wczesne oddziaływania terapeutyczne
- oddziaływania psychoterapeutyczne
- stawianie wymagań na miarę sfery najbliższego rozwoju
- kompleksowa opieka wychowawcza (poczucie bezpieczeństwa) i stałej współpracy z rodzicami
- akceptacja dziecka i prawidłowa relacja emocjonalna
- celem terapii jest wdrażanie dziecka do wymagań stawianych przez szkołę, zwiększanie jego możliwości i pomniejszanie ograniczeń
- umożliwienie dziecku przeżycia sukcesu w zakresie matematyki
Uwaga:
- Dłużej trwające niepowodzenia powodują obniżenie samooceny, a także kształtują lękową postawę wobec zadań. Sukces przeżyty w gronie rówieśników i w obecności nauczyciela spowoduje, że dziecko uwierzy we własne możliwości i nabierze przekonania, że nie wszystko zostało zaprzepaszczone.
Wskazania dla nauczyciela:
- jasne i wyraźne formułowanie poleceń
- tworzenie środowiska, w którym popełnianie pomyłek jest naturalnym składnikiem procesu uczenia się
- dostosowanie poziomu wymagań do możliwości dziecka (strefa najbliższego rozwoju), ale współpraca dostosowana do jego poziomu rozwoju intelektualnego
- skupianie się na pozytywach, podkreślanie czego dziecko już się nauczyło
- zachęcanie do samodzielności
- słuchanie opisu trudności z czytaniem ucznia (niech sam opowie, co mu sprawia trudność)
- pomoc w wynajdywaniu ważniejszych fragmentów czytanego tekstu.
- stosowanie obrazków, wykresów itp.
- stosowanie odpowiedniego koloru papieru i „przyjaznej” czcionki np. niebieska Arial, Tahoma
- powiększanie tekstu
- uczenie dzieci robienia notatek
- na sprawdzianach:
– zwiększenie odstępów między kolejnymi zadaniami
– zastosowanie czytelnych tekstów zadań
– umożliwienie korzystania z dużej liczby kartek w kratkę, flamastrów, całych kompletów linijek i ekierek; z własnych metod rozwiązywania zadań
– zaliczanie wyników zrobionych w pamięci
– przeanalizowanie błędów popełnianych przez ucznia, aby odkryć sposób rozumowania
- w miarę możliwości wydłużanie czasu pracy podczas sprawdzianów, prac klasowych, a jeśli nie jest to możliwe z powodów organizacyjnych, należy zmniejszyć uczniom ze specyficznymi trudnościami w nauce ilość zadań, które podlegają ocenie
- dzielenie pracy do zaliczenia na mniejsze części, etapy, umożliwienie zaliczania niektórych partii materiału poprzez odpowiedzi ustne,
- skracanie wydawanych poleceń, powtarzanie ich
- wskazane jest przekazywanie i utrwalanie treści edukacyjnych w sposób polisensoryczny, z wykorzystaniem metod uczenia się, w których istotne jest połączenie wszystkich trzech kanałów odbioru informacji: wzrokowego, słuchowego i ruchowego,
- sprawdzenie czy dziecko zapisało pracę domową i czy zrobiło to w sposób poprawny
- w uzasadnionych przypadkach (np. ograniczenia czasowe, złożone wyrażenia arytmetyczne) pozwolenie na korzystanie z kalkulatora
- stwarzanie okazji do praktycznych ćwiczeń w szacowaniu (długości, wysokości, odległości, powierzchni, czasu)
- wykorzystywanie w pracy z dziećmi pomocy wizualnych (tabliczka mnożenia, tablice ze wzorami operacji i ich znakami oraz określeniami elementów działań: np. składnik, iloczyn, itp.)
- stosowanie komunikatów werbalnych i wyjaśnień w celu zrozumienia języka matematycznego oraz zachęcanie do „głośnego myślenia” w trakcie rozwiązywania problemów,
- pozwolenie na wykonanie zadania wybranym przez ucznia sposobem i unikanie oceny stosowanej metody dopóki sam z niej nie zrezygnuje
- uczenie planowania i działania według planu
- odwoływanie się do konkretów, modeli, rysunków
- przedstawianie zadań poprzez graficzne obrazowanie ich treści
- odpytywanie częściej i z mniejszej partii materiału po uprzednim ustaleniu zakresu
- pomoc w odczytywaniu dłuższych poleceń, upewnienie się czy uczeń dobrze je zrozumiał, udzielenie dodatkowych wyjaśnień, jeśli zaistnieje taka potrzeba
- nagradzanie za wytrwałość i cierpliwość w korygowaniu błędów
Materiały pomagające w nauce matematyki dzieciom z dysleksją:
- seria „Ortograffiti” – Matematyka bez trudności Wydawnictwo Operon dla klas o IV do VIII
- portal internetowy matzoo.pl
- portal internetowy szaloneliczby.pl
- gry ćwiczenia tabliczki mnożenia tabliczkamnożenia.pl
- tabliczka mnożenia na palcach od 6×6 do 10×10, można obejrzeć na YouTube
- tworzenie pomocy wizualnych w postaci plakatów, kart, lapbooków
- ćwiczenie sprawności rachunkowej za pomocą gier karcianych, domina, kostek do gry
Należy pamiętać, że zawsze można również zgłosić się o pomoc do poradni psychologiczno-pedagogicznej i umówić się na spotkanie z terapeutą matematycznym.