Notatki dla rodziców:

Specyficzne trudności w nauce matematyki

JAK MOŻEMY POMÓC dziecku ze specyficznymi trudnościami w nauce matematyki? Cz.2

Opracowanie: mgr Joanna Cichocka

matematyk, specjalista w zakresie diagnozy, terapii i edukacji matematycznej

  • ukształtowanie psychicznej dojrzałości do uczenia się matematyki
  • zrekonstruowanie od podstaw całego systemu wiadomości i umiejętności matematycznych dziecka do poziomu wymaganego w klasie, do której uczęszcza
  • trójtorowe oddziaływanie terapeutyczne: terapeuta, nauczyciel, rodzic
  • indywidualizacja pracy czyli dostosowanie form, metod i treści do konkretnego dziecka
  • polimodalne oddziaływanie czyli angażowanie zaburzonych i prawidłowych funkcji i umiejętności
  • wczesne oddziaływania terapeutyczne
  • oddziaływania psychoterapeutyczne
  • stawianie wymagań na miarę sfery najbliższego rozwoju
  • kompleksowa opieka wychowawcza (poczucie bezpieczeństwa) i stałej współpracy z rodzicami
  • akceptacja dziecka i prawidłowa relacja emocjonalna
  • celem terapii jest wdrażanie dziecka do wymagań stawianych przez szkołę, zwiększanie jego możliwości i pomniejszanie ograniczeń
  • umożliwienie dziecku przeżycia sukcesu w zakresie matematyki

Uwaga:

  • Dłużej trwające niepowodzenia powodują obniżenie samooceny, a także kształtują lękową postawę wobec zadań. Sukces przeżyty w gronie rówieśników i w obecności nauczyciela spowoduje, że dziecko uwierzy we własne możliwości i nabierze przekonania, że nie wszystko zostało zaprzepaszczone.

Wskazania dla nauczyciela:

  • jasne i wyraźne formułowanie poleceń
  • tworzenie środowiska, w którym popełnianie pomyłek jest naturalnym składnikiem procesu uczenia się
  • dostosowanie poziomu wymagań do możliwości dziecka (strefa najbliższego rozwoju), ale współpraca dostosowana do jego poziomu rozwoju intelektualnego
  • skupianie się na pozytywach, podkreślanie czego dziecko już się nauczyło
  • zachęcanie do samodzielności
  • słuchanie opisu trudności z czytaniem ucznia (niech sam opowie, co mu sprawia trudność)
  • pomoc w wynajdywaniu ważniejszych fragmentów czytanego tekstu.
  • stosowanie obrazków, wykresów itp.
  • stosowanie odpowiedniego koloru papieru i „przyjaznej” czcionki np. niebieska Arial, Tahoma
  • powiększanie tekstu
  • uczenie dzieci robienia notatek
  • na sprawdzianach:

– zwiększenie odstępów między kolejnymi zadaniami

– zastosowanie czytelnych tekstów zadań

– umożliwienie korzystania z dużej liczby kartek w kratkę, flamastrów, całych kompletów linijek i ekierek; z własnych metod rozwiązywania zadań

– zaliczanie wyników zrobionych w pamięci

– przeanalizowanie błędów popełnianych przez ucznia, aby odkryć sposób rozumowania

  • w miarę możliwości wydłużanie czasu pracy podczas sprawdzianów, prac klasowych, a jeśli nie jest to możliwe z powodów organizacyjnych, należy zmniejszyć uczniom ze specyficznymi trudnościami w nauce ilość zadań, które podlegają ocenie
  • dzielenie pracy do zaliczenia na mniejsze części, etapy, umożliwienie zaliczania niektórych partii materiału poprzez odpowiedzi ustne,
  • skracanie wydawanych poleceń, powtarzanie ich
  • wskazane jest przekazywanie i utrwalanie treści edukacyjnych w sposób polisensoryczny, z wykorzystaniem metod uczenia się, w których istotne jest połączenie wszystkich trzech kanałów odbioru informacji: wzrokowego, słuchowego i ruchowego,
  • sprawdzenie czy dziecko zapisało pracę domową i czy zrobiło to w sposób poprawny
  • w uzasadnionych przypadkach (np. ograniczenia czasowe, złożone wyrażenia arytmetyczne) pozwolenie na korzystanie z kalkulatora
  • stwarzanie okazji do praktycznych ćwiczeń w szacowaniu (długości, wysokości, odległości, powierzchni, czasu)
  • wykorzystywanie w pracy z dziećmi pomocy wizualnych (tabliczka mnożenia, tablice ze wzorami operacji i ich znakami oraz określeniami elementów działań: np. składnik, iloczyn, itp.)
  • stosowanie komunikatów werbalnych i wyjaśnień w celu zrozumienia języka matematycznego oraz zachęcanie do „głośnego myślenia” w trakcie rozwiązywania problemów,
  • pozwolenie na wykonanie zadania wybranym przez ucznia sposobem i unikanie oceny stosowanej metody dopóki sam z niej nie zrezygnuje
  • uczenie planowania i działania według planu
  • odwoływanie się do konkretów, modeli, rysunków
  • przedstawianie zadań poprzez graficzne obrazowanie ich treści
  • odpytywanie częściej i z mniejszej partii materiału po uprzednim ustaleniu zakresu
  • pomoc w odczytywaniu dłuższych poleceń, upewnienie się czy uczeń dobrze je zrozumiał, udzielenie dodatkowych wyjaśnień, jeśli zaistnieje taka potrzeba
  • nagradzanie za wytrwałość i cierpliwość w korygowaniu błędów

Materiały pomagające w nauce matematyki dzieciom z dysleksją:

  • seria „Ortograffiti” – Matematyka bez trudności Wydawnictwo Operon dla klas o IV do VIII
  • portal internetowy matzoo.pl
  • portal internetowy szaloneliczby.pl
  • gry ćwiczenia tabliczki mnożenia tabliczkamnożenia.pl
  • tabliczka mnożenia na palcach od 6×6 do 10×10, można obejrzeć na YouTube
  • tworzenie pomocy wizualnych w postaci plakatów, kart, lapbooków
  • ćwiczenie sprawności rachunkowej za pomocą gier karcianych, domina, kostek do gry

Należy pamiętać, że zawsze można również zgłosić się o pomoc do poradni psychologiczno-pedagogicznej i umówić się na spotkanie z terapeutą matematycznym.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.